Aprilia kopen

Aprilia’s zijn tegenwoordig zeer geliefd, vooral onder de sportievere jeugdigen die hun eerste brommer oftewel scooter aanschaffen.

 

 

Er zijn echter verschillende soorten Aprilia’s en je moet ook nog eens de keuze maken voor een nieuwe of gebruikte Aprilia, maar deze laatste keuze zal met name afhangen van je budget. Wanneer je een gebruikte Aprilia wilt, dan zijn er een paar algemene punten waar je op moet letten. Je wilt tenslotte wel waar voor je geld en een toffe brommer die in goede staat is.

Een tweedehandse Aprilia kopen


Wanneer je op zoek gaat naar een Aprilia en je gaat een tweedehands exemplaar bekijken, dan moet je een kleine technische inspectie doen en dan zijn een paar zaken handig om mee te nemen:
- een zaklamp, zodat je goed overal tussen kunt schijnen en kijken hoe de technische en optische staat is.
- een schrijfblok en pen om alle plus- en minpunten op te schrijven. Hierdoor kun je later wanneer je meerdere Aprilia’s gezien hebt, een goede vergelijking maken.
- Ook is het verstandig om iemand mee te nemen met verstand van zaken, zeker ook om de diepgaandere inspectie te laten doen.
- Een liniaal en beter nog een waterpas kan ook van pas komen, vooral om te kijken of bepaalde onderdelen wel recht zijn en of de Aprilia symmetrisch is. Indien hij niet symmetrisch is, dan kan het een schadevoertuig zijn en is het onverstandig om deze te kopen.
- Goede, beschermende kleding om eventueel een proefrit te kunnen maken.
- Rijbewijs of certificaat, zowel voor de proefrit als voor het overschrijven bij een eventuele directe koop.
- Schroevendraaier, om op roest en op doorroesten te controleren.

Aandachtspunten bij kopen van een gebruikte Aprilia


Wanneer je een gebruikte Aprilia gaat kopen, dan zijn er buiten de technische inspectie zoals hiervoor genoemd, nog een aantal punten waar je aandacht aan moet besteden.
Vergelijk of het bouwjaar wat genoemd wordt, klopt met het jaar dat op de brommerbewijzen staat. Wanneer de jaartallen niet kloppen, vraag dan aan degene die jou de Aprilia wil verkopen, om een verklaring.
Controleer ook of het brommernummer wat meestal in het frame staat, overeenkomt met het nummer in het brommerbewijs. Als dit niet klopt, dan is de brommer niet de brommer die op het kenteken vermeld staat.
Kijk ook naar de toestand van de Aprilia. Ziet hij er netjes uit of is er heel slecht mee omgegaan. Dit is vaak snel al heel duidelijk te zien, vooral aan krassen en kapot gesleutelde en afwijkende bouten.
Eventuele valschade herken je meestal aan beschadigingen aan voetsteunen, spiegels, handvatten, kuipdelen, schuursporen op het motorblok, valbeugels en wanneer er deuken in de tank zitten.
Let er ook op of het zadel er nog goed uitziet, want in een zadel met scheuren of gaten blijft water staan.
Vraag ook aan de verkoper hoe intensief de brommer is gebruikt en waarom hij hem wil verkopen. Wanneer hij gebruikt is voor woon-werkverkeer is dat een pluspunt, omdat dit meestal betekent dat hij heel betrouwbaar was.
Controleer ook of er roest of roestplekken aanwezig zijn. Wanneer het slechts lichte roest is zal dit geen problemen opleveren, maar zware roest kan gevaarlijk zijn, zeker wanneer het doorroest. Kijk ook of de tank en uitlaat niet verroest zijn.
Verder moet je er rekening mee houden dat je hem op naam moet laten zetten, dit kost 9 euro. Bovendien moet de Aprilia vanaf de tenaamstelling WA verzekerd zijn. Dit kun je meestal goed regelen bij je eigen verzekeringsmaatschappij.